I FORM EFTER GRAVIDITET & FØDSEL

I form

Ærligt talt så kan jeg nærmest ikke huske, hvordan det føles at være i god form. Jeg har ikke været særlig god til at få trænet nok/bevæget mig nok de sidste mange år, selvom jeg har haft et ønske om at være i god form. Men ønsket har desværre ikke været motivation nok. Ofte har jeg forsøgt at få mig selv skubbet afsted i fitnesscentret regelmæssigt, men perioderne, hvor det er lykkes, har været ret korte.

Jeg er desværre aldrig blevet rigtig “tryg” ved træning og træningscentre, hvis I kan følge mig, og jeg har altså ikke formået at få gjort træning til en fast del af min hverdag … til trods for ønsket om en god form. Det betyder også, at min grundform var noget nær nul, da jeg blev gravid og at min krop den dag i dag efter en gennemført graviditet og ikke mindst fødsel, er temmelig svag. Jeg tror faktisk ikke, at jeg nogensinde har følt mig så slap og umuskuløs, som jeg gør lige nu. Det skal der altså laves om på.

Jeg har lyst til at få en god kondition og lyst til at føle mig stærk. Selvfølgelig vil det heller ikke gøre noget at tabe de sidste fire graviditetskilo, men faktisk handler det ikke så meget om de ekstra kilo, men mere om at opnå en følelse af styrke og udholdenhed. En graviditet er en temmelig hård belastning for kroppen, måske særligt, når udgangspunktet er dårligt. Og det var mit. Derfor ved jeg, at jeg i allerhøjeste grad skal starte stille og roligt ud.

Så da Frida sov sin formiddagslur den anden dag tog jeg yogamåtten frem, trak i træningstøjet, fandt flyeren “I form efter fødsel”, skrev “Bækkenbundsøvelser” på YouTube (ja, jeg starter altså virkelig fra bunden – heldigvis fik jeg alligevel, og utroligt nok, ros af min læge til min 8 ugers undersøgelse) og undersøgte hvordan, man tjekker, om ens mavemuskler er delte (rectus diastease). Jeg havde på fornemmelsen, at mine mavemuskler var delte, men blev heldigvis positivt overrasket. Så langt så godt – nu er jeg i gang og nu skal jeg bare holde fast!

Er I andre derude, der kæmper med at komme i form evt. efter graviditet og fødsel?

| Bloglovin’ | Facebook | Instagram Snapchat |

Share

One comment

  1. Sofie Borella
    06/02/2017 at 16:35

    Jeg føler, jeg skal starte from scratch hver eneste mandag. I løbet af ugen får jeg trænet en del, men når jeg når til fredag og lørdag, hvor store mængder alkohol bliver indtaget, føles det helt umuligt at skulle træne igen den følgende mandag. I dag er jeg top demotiveret, så kan godt genkende dén følelse, i hvert fald.

    Glæder mig helt til jeg skal bage en baby – så bliver jeg da tvunget til at lægge alkoholen på hylden, haha :D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *